söndag 18 december 2011

Hjälp - nån som har bra namnförslag?

Skriver och skriver på nya boken som jag gör på uppdrag av socialpsykiatrin i Värmland. Visste ni att det finns något som heter Personligt ombud? Det finns över hela Sverige och betalas med statliga och kommunala medel och innebär att varje kommun har ett eller flera ombud som hjälper psykiskt sjuka i kontakterna med myndigheter, läkare, arbetsförmedlingen etc. Det är inte en god man och inte heller en myndighetsperson utan en medmänniska som finns med som stöd och lots.
Har just nu huvudet fullt med tio historier som ska präntas ner - vilka öden! Jag säger som ett av ombuden - man trodde inte att det fanns sån misär 2011.
Har träffat personer som lever på 400 kronor i månaden när hyra, el och försäkringar är betalda, andra som inte får nån försörjning alls och ytterligare andra som vuxit upp under de mest krävande omständigheter.
Ska bli spännande att se om jag klarar av att skriva tio intressanta historier i den lilla boken som inte blir tjock - bara 72 sidor.
En knäckfråga är namnet på boken. Nån som kan hjälpa till???
Har funderat på nåt i stil med "En starkare röst", men det kanske finns bättre förslag.

7 kommentarer:

  1. Oj vad kul!! :-) dock är jag dålig på namn. Men det du kom på var ju bra? :-) Vill passa på att önska dig en bra jul. Kram från Uddevalla

    SvaraRadera
  2. God Jul och ett Gott Nytt ÅR själv!! jag får väl klura lite till;-))

    SvaraRadera
  3. Där jag sätter mina spår19 december 2011 kl. 10:47

    Jag blir så nyfiken hur du fått detta uppdrag? Människoöden är alltid laddat och detta är ett starkt ämne. "vi som inte finns" " en röst som hjälper" " Den som vandrar bredvid" din egen titel tycker jag är bra!

    Lycka till med boken!

    SvaraRadera
  4. Uppdraget har jag fått av socialpsykiatrin i Värmland som ska fira tio år i mars. Då ska boken vara klar. Det blir ju ganska korta historier, men samtidigt får man se vilken bredd av öden det finns - och vilken skillnad de personliga ombuden faktskt kan göra.

    SvaraRadera
  5. Någonting om att synliggöra? För det är ju det du gör. Synliggör dessa öden som ingen annars känner till.

    SvaraRadera
  6. Det ska jag klura vidare på! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Ropet Inne från !!
    Kanske kan va en bra bok titel ?

    Vet själv hur det är, du har interjuva ett av persoliga ombuden jag hade i Torsby

    SvaraRadera