söndag 9 oktober 2011

Idag har jag lärt mig att man får bättre minne av att sluta röka - enligt en ny engelsk undersökning. Trivsamma fakta att stoppa in i studentkalendern jag jobbar med denna söndag ;-)

Dags för fortsättning på historien om hur boken om Anders kom till. Jag jobbade alltså med hela boken i episoder - korta, ganska kärnfulla sådana. Gärna lite roliga eller hemska - ungefär som scener i en film.

För mig - som är journalist - kändes det sättet att skriva enkelt. Dessutom vill jag att den som läser ska kunna kliva in mitt i händelsen - helst känna smak, lukt och sinnesstämningar också.
Det blev ockå lätt att jobba eftersom jag tog en episod i taget. Att foga samman hela historien blev en senare fråga.

Materialet fick jag från alla mina intervjuer men också genom att läsa tidningsklipp och lyssna på radioprogram där Anders varit intervjuad. Mycket miljö kan man också hitta genom att Googla och ta reda på hur andra upplevt olika typer av miljöer - exempelvis Paralympics, Grand hotel i Stockholm eller starten vid Vansbrosimningen. Då får man i alla fall en start på miljöbeskrivningen.

Ett sätt att få nerv i berättelsen har för mig varit att använda mina egna känslor. Att blunda och känna efter - hur skulle jag ha känt min inombords om jag suttit vid sommarstugan, fast i en grusgång där rullstolens hjul grävt ner sig. Om jag hade suttit där och betraktat stugan där jag hade genomfört så många projekt och där det fanns så mycket kvar att göra? När jag gjorde så upptäckte jag att mina och Anders känslor var förvånansvärt lika i många fall - det vara bara det att han hade svårt att sätta ord på dem utan hjälp från mig. Sen - när vi kunde diskutera texterna - blev det fart även på hans minnen.



Anders och Annika i sommarstugan -
efter att de fixat ramper  så att
han kunde återerövra sitt andninghål.
 
Här är ett litet exempel på ett kapitel där jag försökt att känna in hur Anders kunde ha känt - även om jag i efterhand kan se att jag kunde gått mycket längre in i känslorna. Där jobbade jag djupare i min nästa bok.






Omöjlig stuga blir möjlig

Han rullar ner längs rampen mot sjön. Suger in morgondimman
genom näsan och hör fåglarna kvittra i buskarna vid huset.
Det ligger tunna skyar över sjön och luften är fuktig, men så pass
varm att han förstår att det kommer att bli en het dag. Inne i
stugan sover de andra. Det bruna vattnet ligger helt spegelblankt
och solen gör gula reflexer som syns mot botten. Spåren efter
ett simmande andpar syns intill bryggan där pyttesmå svallvågor
letar sig fram mot land. Han rullar ända fram till kanten.
Här kan han göra ett perfekt kast och kanske få fatt på den där
storgäddan som lurat honom rätt länge. Eller så kan han hoppa
ur rullstolen och använda den sluttande rampen med plexiglas
på för att ta sig ner i vattnet. Fram och tillbaka till andra sidan
av sjön brukar han ligga och nöta för att komma i form inför
Vansbrosimningen. På sidorna har rampen handtag för att han
ska kunna hasa sig upp. Den har Annikas farfar Helge tillbringat
många dagar med att fundera ut och att bygga.
”Det är klart att grabben måste kunna ta sig ner i sjön som
folk. Han måste ju få träna”, hade farfar sagt.
Anders tänker på hur mycket omtanke det ligger i den här
rampen och känner sig samtidigt ledsen att farfar inte fått vara
med och se när han tog hem guldet i Aten. Farfar dog i cancer
några månader innan Paralympics som han så gärna ville få
uppleva. En morgon hade han satt sig upp i sjukhussängen och
skrikit rätt ut:
”Jaaaa, han tog OS-guld i fjärilssim. Jag såg det. Fantastiskt!”
”Men farfar, OS har ju inte varit ännu”, hade Annika sagt.
”Det struntar jag i. Nu har jag i alla fall varit med”, hade den
gamle sagt och sett helt lycklig ut.
Farfar blev 90 år. Och så fel hade han ju inte sett - även om
guldet nu blev på 400 meter frisim.
Allt som oftast känner Anders att farfar nog är med här ute
ändå. Det kanske blev som han trodde. Han har ju alltid sagt att
han ska bli en svala när han dör och det finns en riktigt envis
rackare som gärna sitter på staketet. Förra veckan satt svalan och
kikade mest hela förmiddagen när de renoverade.
Med ett plask rycks Anders tillbaka till nutid.
En abborre vakar strax utanför bryggan och han rullar upp
för att hämta kastspöet i förrådet. Runt hela stugan har brodern
Mikael och assistenten Kjell byggt altaner och ramper. Här känner
han frihet att röra sig precis som han vill.
”Tänk att detta verkligen var möjligt ändå”, mumlar han tyst
för sig själv när han sitter där nere och vevar in.
Han minns den där eländiga söndagen för ett par år sedan.
Annika och Andreas hade absolut velat åka hit, till sommarstugan
i Knon. Han var som vanligt tveksam, men han hade redan
klarat av dagens träningspass, vädret var perfekt och han
hittade inga bra skäl för att säga nej.
Med möda hade Annika och Andreas släpat ut rullstolen över
gruset och ut en bit på gräsmattan. Sedan hade de burit ut bord
och stolar så att alla skulle kunna äta tillsammans. På avstånd
glittrade solen i sjön och Anders blev bara tystare och tystare.
När han behövde gå på toaletten fick de slita för att dra rullstolen
över gräsmattan.
”Det här är idioti. Jag är bara till besvär”, tänkte han.
Högt sa han:
”Nu åker vi hem va? Det är väl fotboll på teven snart.”
Vilken skillnad han känner nu.
Tänkt att det blev möjligt.
Att han kunde återerövra sitt smultronställe.

2 kommentarer:

  1. Kul att du hittade till min blogg Eva:)

    Jag gillar din språk! Fint att läsa, och så kul det var att få veta att det är DU (med flera;) som skriver allt där bak i almanackorna. Har aldrig tänkt på att någon faktiskt gör det...:0

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. Tack för det. Språket är nog rätt lika i båda mina böcker, men i boken om diskoteksbranden har jag gått lite djupare. Boken om Anders känns "grundare" i jämförelse - men det är ju två helt olika människor det handlar om förstås...
    Ja, nog är det lite lustigt med almanackstexten. Den tänker man verkligen inte på, men det är rätt mycket jobb. Jag fixar dock bara den texten som finns i Studia.
    Du hade en jättefin blogg! Ska läsa den mer ordentligt när jag får lite tid för den lockade verkligen till läsaning.//Eva Wiklund

    SvaraRadera