måndag 24 oktober 2011

Okänd bok blir något mer känd...

Ja, hur gör man då, för att marknadsföra en helt okänd bok och en absolut okänd författare (eller snarare journalist)? Det tänkte jag berätta lite om här - eller i alla fall hur just jag gjorde (det finns säkert en massa andra sätt också som inte jag tänkt på... Tipsa gärna här om du har nån klurig idé!

Först en liten länk. Det är ju alltid spännande att se reaktionerna på det man skrivit. Här är en bloggare som tydligen läst senaste boken "Jag kommer sen" och berättar om ett helt spektrum av reaktioner (klicka på länken för att läsa:

Bloggare som läst "Jag kommer sen"

Men nu till min förra bok. Jag hade ju ingen erfarenhet av "bokmarknadsföring" så det fick till stor del gå på magkänsla. Och betänk - detta var innan facebook blev stort och innan var och en började blogga.
Till att börja med så kontaktade jag en rad tidningar och berättade helt enkelt Anders Olssons historia (som verkligen är faschinerande). Jag erbjöd dem artiklar (lite olika vinklade beroende på vilken tidning det gällde) om hans historia + bilder som jag tagit rätt många (måste vara bra kvalitet om nån tidning ska nappa så om du inte är duktig fotograf så kanske du ska ta hjälp av någon!).

Några köpte artiklar och bilder, andra nappade på själva tipset och gjorde egna reportage. Den första tiden blev det artiklar i bland annat Springtime, Cykla, Cykling, Aftonbladets söndagsbilaga, Kupé (den som ligger i alla tåg), Handikappidrott, ICA-kuriren, Broderskap, Leva med smärta, Lön & jobb och Kommunalarbetaren.
Det gäller ju att hitta tidningar som passar för historien och förse dem med material eller kontaktuppgifter så att de lätt själva kan göra något. Men min erfarenhet är att det inte räcker med att skicka ut mail, brev eller böcker. Man måste absolut ringa och få personlig kontakt med någon - sedan kan man skicka sitt material.

Så, en "krok" för media är alltså själva historien. En annan är ju jag som författare. Där fick jag lokaltidningarna på min uppväxtort att skriva artklar och all lokal- och regionspress där jag bor nu. Sammanlagt blev det många artiklar;-) När det gäller exempelvis Kommunalarbetaren så nappade den tidningen på Anders historia delvis för att han var medlem i Kommunal. Tidningen Lön & Jobb nappade för att jag då var HTF-medlem - så facktidningar är också ett "spår".
Man får helt enkelt "brainstorma" med sig själv eller vänner för att hitta uppslag på tidningar - eller googla runt på nätet - för det finns säkert en hel del man inte känner till eller tänkt på.

Sedan ringde jag också otaliga samtal till "morgonsoffornas" redaktioner och det resulterade i att Anders gästade soffan både i SVT och TV4. Dessutom blev han intervjuad en hel timme i radions P4 sent en kväll.

Jag skickade också pressmeddelande med text och bilder till alla lokaltidningar i Sverige - i hopp om att nån hade nyhetstorka ;-) Tog väldig tid att leta upp alla mailadresser och jag vet egentligen inte hur stor effekt det gav eftersom de flesta inte publicerar alla texter på nätet, men jag tyckte att det var värt ett försök.

Jag ringde också massor av tidningar och frågade om de ville ha recensionexemplar av boken - eftersom Sportförlaget inte automatiskt skickade ut böcker. Om de svarade ja så fick förlaget skicka ut böcker och det blev en del bra reccensioner!

Eftersom det var en ganska okänd bok och historia (då - när den kom ut 2006 hade Anders ännu inte hunnit bli så känd som idag) så mailade jag också till massor av bibliotek för att puffa för boken och fick många positiva kommentarer tillbaka.

Ja, det var nog det hela. Anders själv marknadsför ju boken på sin hemsida och när han är ute och föreläser - vilket ger god respons så klart. Den har hittills sålt (i inbunden form) närmare 9000 exemplar utan att Sportförlaget annonserat, vilket väl får betraktas som en helt okej upplaga för en första bok med minimal marknadsföringsbudget;-)

3 kommentarer:

  1. Så spännande att läsa Eva!! Vilket härligt driv du har, som verkligen givit resultat! Puh, jag tänker på min egen berättelse som ligger i lådan skriven som en dagbok... det är en bit från ord till handling...

    Kram:)

    SvaraRadera
  2. Jag länkar till din blogg från min högerspalt nu:)

    SvaraRadera
  3. KOm igen och skriv bara! Gör som jag. Skriv en episod i taget. Till slut har du en hel bok! Äntligen har jag lyckats lägga in länkar både här och i Anne-Britts blogg till din sida!//Eva

    SvaraRadera