tisdag 11 oktober 2011

Råmaterial ska förvandlas

Jaha, där satt jag då med drivor av korta episoder. De flesta tillkomna ganska enkelt - historien fick eget liv nånstans i den här processen och ville bara ut. Jag pusslade ihop alla episoder i en tidslinje - men började med en glimt från Paralympics (som inträffar ungefär mitt i boken). Sen hoppade jag tillbaka till Anders barndom.
När pusslet var klart såg jag ganska lätt var det kändes tunnt och behövde förstärkas eller var det kanske behövde kortas ner.
Med ett färdigt råmaterial var jag redo för VÄNNERNA! Provläsare av typen "helt vanliga läsare" kan inte överskattas. Jag fick massor av frågor om olika ställen där det kanske var lite oklart, där man såg upprepningar eller helt enkelt div språkfel. Här är det mycket bra att omge sig med olika typer av vänner som man milt kan "tvinga" att delta.
Efter vännernas insats var det dags för egenkritik och omskrivning, omskrivning, omskrivning.
Sen började jag leta förlag.
De flesta anger på sina hemsidor att de inte tar emot digitala manus, men vid en rundringning visade det sig vara det motsatta som gällde. De flesta ville ha materialet digitalt. Jag pratade och pratade - sålde in Anders historia helt enkelt och rätt snart fick jag svar från Sportförlaget (ett par veckor bara). "Vi ger ut den, men då ska den vara klar till bokmässan i september", Wow, det var då början av juni så det blev bråttom med bilder (som jag ville ha en hel del) och bildtexter samt utformningen.
Jag fick ett kontrakt skickat som jag funderade en hel del över (jag har några bra tips för andra som står inför kontraktsskrivande - så hör gärna av er i så fall). Jag lade till och drog ifrån och till slut var vi helt överens om villkoren.
Jag gjorde själv omslaget medan förlaget satte inlagan och skickade till mig för genomläsning och godkännande. I början av september var boken klar. Vilken känsla det var! Jag klappade mina 50 friex många gånger! Fast den första upplagan fick inget bra tryck på omslaget (också en lärdom) som inte var laminerat tillräckligt bra utan lätt blev skavt. Det rättade vi till på andra tryckningen där jag också såg till att boken fick ett snyggare omslag.
Nästa inlägg ska jag berätta lite om marknadsföring av typen "jobbigt men gratis"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar